Ingen ceremoni, en bisættelse i stilhed
Når der ikke ønskes en ceremoni i forbindelse med en bisættelse, foregår forløbet som følger:
- Ønsker: Når vi kontaktes af dig, arrangerer vi først et møde for at afklare, hvad afdødes og dine ønsker er i forbindelse med afskeden.
- Vejledning: Ligeledes kan vi hjælpe i forbindelse med at finde kiste/urne, samt hvis der er andre personlige ønsker der skal tages højde for.
- Kremation: Efter udsyngning transporteres kisten til krematoriet uden højtidelighed og ceremoni. Dette sker oftest hvis afdøde enten ikke var medlem af folkekirken, ikke ønskede en ceremoni, eller hvis pårørende foretrækker en mere privat afsked på et senere tidspunkt. For eksempel ved urnenedsættelse.
- Urneudlevering: Efter kremeringen udleverer krematoriet urnen med asken fra den afdøde, til de pårørende. Urnen er oftest klar til afhentning efter en til to uger.
- Valg af afskedsritual:
- Urnenedsættelse: Pårørende aftaler et tidspunkt med kirkegården for urnenedsættelsen. Dette kan være på en kirkegård hvor man har et familiegravsted med en gravsten, eget urnegravsted eller i en fællesplæne for urner. Alternativt kan det også være på en skovkirkegård, som er blevet mere populær de seneste år.
- Askespredning: En anden mulighed er askespredning, hvor asken kan spredes over hav eller fjord. Det kan været et særligt sted, som havde betydning for afdøde.
- Asken kan spredes ved hjælp af skibe og både, eller ved flyvning med drone. Vi kan hjælpe med at formidle kontakt i hele Danmark.
For mere information eller ved yderligere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf: 50872200.
Vi forstår vigtigheden af individuelle ønsker og behov i denne svære tid og står klar til at assistere og vejlede igennem hele processen.
Ingen ceremoni
bisættelse i stilhed
1. Valg af samtalens sted, aftaler vi når I kontakter os:
- Hjemme ved jer: Langt de fleste vælger en personlig samtale i eget hjem / plejehjem/ sygehus.
- Ved os: Den personlige samtale kan foregå ved os, i en af vore forretninger.
- Telefon: Nogle ønsker at tage samtalen over telefonen.
2. Samtalens indhold:
- Vi aftaler de praktiske detaljer der skal gøres i forbindelse med begravelse eller bisættelse.
- Hvis afdøde har udfyldt “Min sidste vilje” eller har talt og delt ønsker med de pårørende, bestræber vi os på at opfylde disse.
- Vi aftaler hvad vi skal assistere med og hvad familien selv ønsker at varetage.
3. Samtaleark ved samtalen:
- Samtaleark: Bedemanden udfylder et samtaleark, som I får med fra mødet. Her skrives vores aftaler og telefonnumre på relevante samarbejdspartnere. Dette er for at give jer et overblik over forløbet.
4. Efterfølgende kommunikation:
- E-mail med prisoverslag: Efter samtalen sender vi en e-mail med et prisoverslag, oplysninger om begravelseshjælp og anden relevant information.
- Fuldmagt med MitID: Vi sender en fuldmagt som skal underskrives med MitID. I fuldmagten tilkendegives betaling af udgifterne, samt at vi må varetage kommunikationen med de relevante myndigheder, søge begravelseshjælp mv.
5. Yderligere forberedelser:
- Afsked i egen bolig: Vi aftaler om afdøde skal synges ud af egen bolig og om der ønskes et sidste gensyn før højtideligheden.
- Information om kapel: I får information om, hvilket kapel afdødes kiste er på, indtil højtideligheden.
6. Personliggørelse af afskeden:
- Afdødes liv og ønsker: Vi taler om afdødes liv og interesser og hvad de, og pårørende, ønsker at afdøde skal have med sig i kisten. Nogle ønsker også at tage billeder, ligge en blomst mv.
- Valg af kiste og urne: Der vælges en kiste og ved bisættelse en urne. Vi har mange tilgængelige farver og former.
- Personlige tilføjelser: Nogle familier ønsker et lys eller billede på kisten, mens andre ønsker at skrive eller tegne på kisten, inden højtideligheden.
7. Planlægning af højtideligheden:
- Detaljer om ceremonien: Vi snakker alle detaljerne igennem, ved selve højtideligheden og informerer om det kommende forløb.
- Mindesammenkomst: Hvis ønsket, hjælper vi med at planlægge en mindesammenkomst efter ceremonien.
8. Støtte og Vejledning:
- Betydningen at miste: Vi taler også om betydningen af tab, mindesmærker og at hædre det levede liv.
- Sorgvejledning: Samtalerne varetages af Sanne, en uddannet sorgvejleder, der sikrer omsorgsfuld støtte gennem processen.
Ved Søby begravelse sørger vi for at varetage alle lovpligtige papirer og overholde GDPR reglerne. Derfor beder vi også vore kunder om at underskrive en fuldmagt, som signeres med MitID af kunden.
- Senest to hverdage efter et dødsfald, skal det anmeldes til kirkeministeriet.
- Lægen, der har udformet dødsattesten anmelder det til personregistret og vi sørger for at dødsattesten følger afdødes sagsmappe.
- Vi sørger for der ansøges om ligbrænding / begravelse
- Skal afdødes askespredes, sørger vi for at de rette papirer underskrives af anmelder og videresendes til kirkeministeriet.
- Var afdøde, men ønskede ikke en højtidelighed med præst, sørger vi også for at disse papirer underskrives og videre formidles.
- Udsættelse: Kan afdødes højtidelighed ikke varetages inden for 14 dage efter dødsfaldet, sørger vi udsættelse ved Patientstyrelsen
- Skal afdøde begraves i udlandet sørger vi for alle papirer er i orden, samt ligpas.
- Skal afdøde balsameres sørger vi for anmodning samt dokumentation på dette.
- Skal afdøde bisættes i udlandet søger vi for de rette papirer følger urnen.
- Ønskes der askedeling sørger vi ligeledes for den rette dokumentation.
Ved Søby Begravelse søger vi automatisk om begravelseshjælp ved udbetaling Danmark, som fratrækkes vor faktura.
- Du vil herefter modtage en besked i din E-boks/Mit.dk om beløbet, der udbetales fra Udbetaling Danmark
Der findes to former for ansøgning, samt en hvis afdøde efterlader sig børn under 18 år eller selv var under 18 år:
- Straks udbetaling:
- Hvis afdøde var født før 1. april 1957 kan der ansøges om en straks udbetaling på kr. 1050,-
- Formuebestemt begravelseshjælp
- Hvis afdøde havde børn under 18 eller er under 18 år
Sygesikringen Danmark.
- Vi undersøger altid om afdøde var medlem af sygesikringen Danmark gruppe 1 eller 2 og har været det siden 1. januar 2023.
- Hvis afdøde var det, søger vi kr. 1400,- i begravelseshjælp som fratrækkes vor faktura.
Elysium Begravelsesopsparing
- Vi undersøger og søger midler hvis afdøde havde en opsparing ved elysium, som fratrækkes vor faktura.
Ældresagen har lavet en god oversig om offentlig begravelseshjælp, som vi anbefaler at kigge på.
Vær opmærksom på at der muligvis kan søges ved
- Forsikringsselskab
- Fagforening
Efterlevelses hjælp og efterlevelses pension
Ved Søby Begravelse har vi et stort udvalg af kister.
I dette priseksempel har vi valgt en flot og enkel ubehandlet, transport kiste.
- Man kan også vælge kister med ornamenter (dekorativt mønster) i form af palmeblade, kors eller guirlander, der efterfølgende kan sættes på kisten.
- Kisterne kan laves i alle regnbuens farver, med glimmer eller med print af noget afdøde holdt specielt meget af.
- I vores sortiment har vi også miljøvenlige kister lavet af af pap, samt kister i bambus, fyr og eg.
Kontakt os gerne for ydelige priser samt vejledning.
Ved Søby Begravelse har vi et stort udvalg af urner.
- Urnen er lavet af bioplast som er restmateriale fra papirproduktionen og er 100% nedbrydelig over 10 år.
- Det vil sige at den lever op til de Danske kirkegårdes miljøkrav.
- Der er muligt at tilkøbe et lys i serien også, som kan stå tændt på kisten under højtideligheden, og efterfølgende tages med hjem, og tændes på minde- og mærkedage.
- Der er også mulighed for at få urnen med blomster, i forskellige farver.
- De kan fås i alle regnbuens farver, med similisten, med ” for-glem-mig-ej” frø, i bambus, pap og ler, med forskellige motiver.
Farver: Hvid, Rød, Brun, Grøn, Sort, Creme, Bordeaux, Blå
Højde: 31,50 cm Materiale: Arboform (efter latin arbor = ”træ”) er en bioplast, der hovedsageligt er fremstillet af trædelene lignin og cellulose. Arboform kaldes også ”flydende træ”. Lignin er et restprodukt fra papirproduktionen.- Hvid,
- cremehvid,
- støvet grøn,
- blå,
- rød,
- brun,
- sort og
- bordeaux.
Kontakt os for yderligere udvalg og priser.
I dette eksempel har vi valgt et tuberør – som askespredningsurne.
- Urnen må ved askespredning ikke kastes i vandet og skal derfor tages med ind på land igen.
- Denne urne, er lavet således at man nemt kan løfte låget af og askesprede.
- Den findes i mange forskellige farver og med mange motiver, blandt andet:
- Stjernehimmel, solnedgang, med solsikker, sejlbåd og skov og sommerfugle.
Urne kan fås i alle regnbuens farver,
- Med similisten
- Med ” for-glem-mig-ej” frø
- I bambus
- Pap
- Ler, med forskellige motiver
Kontakt os for nærmere vejledning og muligheder.
Tube urnen er fremstillet af genbrugskarton uden metal eller plastkomponenter.
Serien findes med motiverne: Hav med solnedgang, Skov med klokkeblomster, Solsikker, Rose og Regnbue. Derudover findes serien som fuldfarve i: Hvid og Kongeblå Indhold: 4,95 L Højde: 30 cm
Klargøring og levering af kiste
- Efter valg af kiste, begravelseskiste til jordfæstelse hvor kiste begraves eller kremeringskiste til bisættelse.
- Klargøring af kisten: Når pårørende har valgt hvilken kiste det skal er skal bruge. sørger vi for eventuelle tilpasning af kisten efter de specifikke ønsker. Det kan inkludere intern polstring, farvet kiste og tilføjelse af eventuelle dekorative elementer eller personlige tilpasninger.
- Kvalitetskontrol: Vi kontrollere om kisten er i perfekt stand, uden fejl eller skader.
- Levering: Transport af kisten i rustvognen fra stedet, hvor den er blevet forberedt, til kapellet, kirken, hjemmet eller et andet sted, hvor afskeds-ceremonien skal finde sted.
- Dette inkluderer sikring af, at kisten transporteres forsigtig i rustvognen.
Udsyngning i hjemmet/ plejehjemmet
- Udsyngning i hjemmet eller fra plejehjem er en smuk og personlig måde at sige farvel til en afdød på. Det indebærer, at familie og nære venner samles i hjemmet for at synge sange, som har en særlig betydning for den afdøde eller de pårørende.
- Valget af sange til udsyngning kan variere meget afhængigt af personlige præferencer, religiøse overbevisninger og kulturelle traditioner.
- Udsyngningen kan ledsages af en musiker, som for eksempel en pianist eller guitarist, eller sange kan afspilles fra optagelser. Det er en intim og meningsfuld måde at mindes og ære den afdødes liv på.
- Vi passer godt på miljøet, os selv, afdøde og pårørende så vi sørger for at omgås hinanden med renlige og miljøvenlige produkter og materialer.
- Vi benytter ved nødvendighed, handsker, mundbind, underlag til forflytninger og neutraliserende dufte.
1x Rustvognskørsler i forbindelse med at der ikke ønskes en ceremoni. Når bisættelsen sker er uden ceremoni, kører vi kun den ene kørsel, til krematoriet.
- Der opkræves kun betaling for rustvognskørsel hvor den afdøde transporteres i rustvognen. Det betyder, at omkostningerne ved rustvognskørsel dækker transporten fra det sted, hvor afdøde oprindeligt befinder sig – det kan være et sygehus kapel, plejehjem eller et hjem – til et krematorium.
- Alle rustvognskørsler indtil 20 km pr. tur er inklusive i vores priseksempler.
- Kørsel ud over 20 km pr. tur i rustvogn tillægges kr. 35 pr. km.
Vil du kontaktes af Søby Begravelse?
Udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt, skriv eventuelt hvilket tidsrum der passer dig bedst. Du er også altid velkommen til at ringe til os på 50872200
Betalingsbetingelser og merkøb
- Mulighed for yderligere ydelser:
- Vask, iklædning og klargøring af afdøde kr. 1200,-
Hvis det ønskes kan vi hjælpe med at vaske og klæde den afdøde i rent tøj, inden afdøde lægges i kisten. (2 personer)
- Ekstra mand ved udbæring ved hjem / plejehjem / kirke kr. 600,-
Når vi udfører udbæring og flyt fra plejehjem og private hjem, så kommer vi altid to personer, der løfter. Eller hvis det er nødvendigt at løfte kisten ind/ud af kirken i forbindelse med selve ceremonien.
- Et gensyn med afdøde efter kisteilægning, før selve højtideligheden, inklusive kørsel. kr. 1200,-
Nogle mennesker kan have behov for eller ønsker et gensyn med afdøde og tage afsked, enten nogle dage før selve ceremonien eller på selve dagen for begravelsen eller bisættelsen. Dette kan give en følelse af afslutning og mulighed for at sige farvel på egne præmisser.
- Telefon opkald til 50872200 uden for kontortid / aften efter kl. 17.00, samt weekend og helligdage kr. 0
- Tillæg ved udkald hverdage efter kl 17.00, samt weekend og helligdage kr. 1000,-
kr. 1000,- pr. dag
- Urnekørsel kr. 600,-
- Kørsel ud over 20 km i rustvogn / urne kørsel kr. 35 pr. km
- Kørsel med C-markeret dødsattest kr. 600,-
Ved hjemmedød skal begravelsesmyndigheden have den originale dødsattest med politiets påtegning, inden en anmodning om en begravelse/ligbrænding kan imødekommes.
- Kørsel / Flytning af blomster fra kirke/Kapel til kirkegård kr. 975,-
- Sorgterapi kr. 750 ,- pr time
- Weekend Ceremoni kr. 3200,-
- Ceremonileder Bedemand kr. 1800,-
- Varetagelse af udlæg til eksterne leverandører kr. 225,-
Hvis det ønskes at vi varetager udlæg til eksterne leverandører, som for eksempel for avisannonce, blomster, mindesammenkomst, kremering, leje af kapel eller hospitalsgebyr.
- Vores betalingsbetingelser
Opkrævning sendes dagen efter højtideligheden med en betalingsfrist på 8 dage ( 3 dage hvis det er "bisættelse uden ceremoni") Ønskes der længere betalingsfrist kan dette udsættes mod et gebyr på kr. 600,- pr. løbende måned ( 30 dage) Der sendes altid prisoverslag til godkendelse af kunden før højtideligheden.
Spørgsmål til faktura imødekommes og der kan laves individuelle aftaler. Ved for sen betaling følger vi reglerne for rykkergebyrer, men sender altid først en påmindelse. Udsættes betalingen af kunden i mere end 30 dage, pålægges automatisk gebyr på kr. 600,- + rykker og rentegebyr.
Kunden underskriver ved samtalen en fuldmagt der tilkendegiver ovenstående betalingsbetingelser. - Ønskes der længere betalingsfrist kr. 600,-
Kan dette udsættes mod et gebyr på kr. 600,- pr. løbende måned ( 30 dage) eller der kan aftales en individuel afdragsordning